KV kunne i desember i fjor fortelle historien om Inge Andersson og Dagfinn Holstad og det spesielle støvsugermunnstykket de har funnet opp.
Den gangen hadde de nettopp ferdigutviklet produktet, og mottatt de første eksemplarene.
Nå har de solgt flere tusen eksemplarer, og er på vei inn i et av Europas største markeder.
– Vi har i dag solgt et sted mellom tre og et halvt og fire tusen eksemplarer, forteller Andersson som er daglig leder i bedriften som de har kalt Advac AS.
– Vi venter nå at markedene i Skandinavia og Tyskland skal vokse, og forventer markant økning i salg utover høsten, legger Holstad til.
Tatt lengre tid enn antatt
De to ivrige gründerne har uten tvil kommet langt på vei, med både produkt og bedrift, men de er overhodet ikke ferdig.
– Ting tar tid. Alt tar veldig mye lengre tid enn vi hadde trodd, og ikke minst håpet, forteller Holstad.
For selv om de i skrivende stund har et ferdigutviklet produkt, er de ikke fornøyde av den grunn.
– Vi har jo lyktes med produktet, for det fungerer. Men enn så lenge har vi ikke lyktes skikkelig økonomisk, og med salg. Det tar tid å bygge noe opp fra bunn av, og du er avhengig av at folk hører om produktet, og at butikker tar det inn, forklarer Andersson.
I dag blir Advacs unike støvsugermunnstykker laget i Bosnia, og Andersson og Holstad er veldig fornøyde med produsenten. Men de har også planer om å ha flere produksjonssteder, og da kan deres nye kontor i Kragerø vise seg å være nyttig.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ønsker flere muligheter
For 1. februar i år flyttet de inn i lokalene hos Vestmar Kompetansesenter på Fikkjebakke. De leier nemlig ut kontorlokaler, med kontorer, møterom og kantineplass.
– Det er helt supre lokaler, med hyggelige folk. I tillegg er servicen og hjelpen vi får her veldig bra. Vi er veldig fornøyde, sier de to.
– Det er jo her vi bor, og ønsker å holde til. Så ønsker vi flere muligheter i forhold til produksjon, så da er det naturlig for oss å se til Kragerø, sier Holstad.
Han legger til at de også handler om sikkerhet å ha flere produksjonssteder, om det skulle skje noe på fabrikken i Bosnia.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Flere produkter kommer
Under samtalen med KV i fjor, var de tydelig på at støvsugermunnstykket de da presenterte, kun var det første av flere produkter de ønsket å realisere.
– Ja, vi har kommet litt lenger der, men kan ikke si så mye om det enda. Vi har søkt på designbeskyttelse for to produkter, også jobber vi med noen flere som er i tankeprosessen, sier Andersson.
I skrivende stund har de to, som også jobber sammen med Hans Petter Engejordet, grossister i 13 land, alle i Europa.
– Europa er vårt hjemmemarked, så det her vi har ønsket å starte. Det er totalt 75 millioner husholdninger i Europa alene, så det er et stort marked. De andre markedene får vi vente litt med, men vi har kontakter og er i dialog der også, sier Holstad.
På vei inn i butikker
Markedsføring er en nøkkel for det relativt nyetablerte firmaet, og dette bruker de også ressurser på.
– VI bruker en god del penger på markedsføring, i tillegg til at vi samarbeider med Eileen Stulen som er influenser. Så kan vi ikke skryte nok av dem som jobber med det grafiske for oss, de gjør en kjempejobb, forklarer Holstad.
Andersson kan også fortelle at de har flere større markedsføringsstunt underveis, som kommer utover høsten.
– Vi har en kampanje i Amedia, som starter allerede til uka. Så har vi et større magasin i Tyskland hvor vi har en helside, i tillegg til en kampanje hos det Svenske Astma- og allergiforbundet. I tillegg er vi på vei inn i butikk, og ikke bare på nett.
De er sikre på at dette vil gi dem et løft med tanke på salg.
– Ja, vi tror dette vil bidra veldig. Nå har vi bare vært i nettbutikker, og vi tror det vil hjelpe å få produktet ut i butikkene.